Leopardblusen och bruna bönor


Mormor hade en bekymersam stämma när hon ringde häromdagen.
-Jag saknar tre blusar. Dom måse ha försvunnit i flyttet.
-Men oj då, det var ju inte bra
-Nej och dom var nästa nya, kanske hängde dom ute i boden

Det kan tyckas lite märkligt att dom nya blusarna skulle hänga ute i boden. Men med nya blusar menar hon förmodligen något som hon köpt via postorder så sent som 1984. För sedan jag föddes så slår det sällan  fel. Nio gånger av tio så har hon den här leopardrosa blusen på sig. Men kanske saknar hon ändå dom där nya blusarna från det tidiga 80-talet.

image536


Det värsta mormor vet är att laga mat. Det bästa morfar vet är att äta mormors mat. Idag satt han och fantiserade om en köttgryta. Men denna fredag fick han nöja dig med bruna bönor och korv som mormor stekt i ugnen. Det duger gott tycker morfar. Själv tycker jag att det kändes både motbjudande och fattigt särskilt när bönorna simmade runt i en kastrull som bara hade ett öra. Kanske stannar jag på middag en annan gång.

image537

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0