Affinitetschromatografi

Snart har jag material att skriva en bok om den här vansinniga människan och alla hennes experiment.

image525

-Nu nu nu kolla kolla!
-Eh..du får ge mig en beskrivning av vad det är för nåt
-Men åhhhhh ser du inte det? en DNA seqvens
-Men från vad.
-Den kodar för mitt protein jag ska rena fram. Vackert visst?
-Eh.. ja, men poetiskt i alla fall.
-Jag blir så lycklig! har hittat en His-tag titta ATG CAT CAT CAT CAT CAC osv
-Ja just det.. jag ser .. (det var en lögn, jag ser bara nått som liknar en massa garn i olika färger som ringlar lite upp och ner)
-Vid bas 184
-Så bra..
-Japp!
-Vad ska vi med den till?
-Det innebär att jag kan göra en affinitetschromatografi med IMAC
-Är du säker på att du stavade det rätt. För jag hittade ingen synonym för det ordet i word.

Nyfiken på vad det var jag låtsades att jag hade ett hum om så fuskade jag genom att kolla upp det på Wiki.
LÄS NOGA NU!


"Affinitetskromatografi
är en kemisk reningsmetod som bygger på speciella interaktioner mellan analyten och en annan molekyl som är kovalent bunden till den stationära fasen. Bindningen måste vara reversibel. Den immobiliserade molekylen kan till exempel vara en antikropp till ett visst protein. När en lösning med olika proteiner i mobilfasen sköljs igenom fastnar endast ett protein. Detta kan sedan spolas ut genom en ändring av pH eller jonkoncentration."


Ibland hjälper det faktiskt inte alls att man fuskar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0