Lussekissar och sonetter

Lussebullar

Snyggare lussekissar får man leta länge efter. Den som har tur får kanske en som är preparerade med både russin och marsipan. Nu ska mor stoppa dom i påsar och lägga dom i frysen. Bäst att spara dom till lucia när familjen Eriksson kanske kommer på besök.

Nu ska jag börja spåna på mitt grötrim. Tror att det blir en sonett det här året. I äkta shakespear anda.
En sonett är ett fortonradigt versmått uppdelad i fyra strofer. Utmaningen med att skriva en sonett är det invecklade rimflätningen. Första radens slutord  (A) rimar på fjärde radens slutord och andra radens slutord rimmar på tredje radens slutord. De första fyrradiga verserna föler alltså mönstret ABBA medan de två sista verserna följer CDC, DCD alternativt CCD CCD.

Frågor på det?
Nej tänkte väl det.

Kommentarer
Postat av: dino

jag skrev en sonett en gång.. tror jag gick i tvåan.. det var en uppgift.. kommer inte ihåg vad jag skrev dock..

2008-12-01 @ 23:46:01
Postat av: Anonym

Vad fint du har gjort om din sida! Tack för lussebullarna, dom är snygga, men framför allt så var de supergoda. Ge en stor kram till min unge!

//A-L

2008-12-02 @ 16:15:53
Postat av: Robin

You going down biatch!

2008-12-02 @ 17:49:09
URL: http://enlitendikt.blogg.se/
Postat av: N

var snäll nu Robin... ^_^

2008-12-04 @ 11:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0