Nu är hon besviken igen

Trummornatystnade när Mårran hasade sig upp för berget. Hon kom rakt fram till brasan. Och så satte hon sig i den utan att säga ett ord. Det fräste våldsamt och hela berget blev inhöljt i ånga. När den drev bort fanns ingen glöd längre. Bara en stor grå Mårra som blåste snödimma.
Mumintrollet hade flytt ner på stranden. Han fick tag i Too-ticki och ropade:
Hur går det nu? Har Mårran släckt solen!
Ta det lugnt, sa Too-ticki. Hon kom inte för att släcka elden, hon kom för att värma sig, stackarn. Men allt varmt slocknar när hon sätter sig på det. Nu är hon besviken igen.

Ur - Tove Janssons trollvinter

image305
Stackars Mårran.

Kommentarer
Postat av: Mallan

Jag är lycklig och stolt över att jag fick höra den saxade texten live på finlandssvenska idag!

2007-10-12 @ 17:47:12
Postat av: Linn

Åh jag har tagit hem boken. Ska ha högläsning med mig själv och öva på mitt finlandssvenska uttal.

2007-10-14 @ 11:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0