En originell gran i år

I förra veckan hörde jag en intressant intervju med en personlig coach angående julstress. Hon menade att vi försöker leva upp till så mycket under julen. Så mycket som ska göras. Gardiner ska upp, ljusstakar ska bytas, pepparkakor bakas, sillar läggas in, presenter köpas och paket ska slås in och så vidare.

Men det viktiga med julen är ändå att vi spenderar tid tillsammans, men hur ska man hinna det i hela den här karusellen. Därför menar hon att var och en ska sätta sig ner och fundera över hur man personligen vill fira sin jul. Utan att känna att det finns någonting som man måste leva upp till.

Jag ser genast möjligheten att ta ut svängarna lite. Kanske vill man inte ha sill på julbordet. Kanske bestämmer vi oss för att göra en stor pannkakstårta.

Jag har funderat en hel del kring det här. Nu har jag chansen att sätta min personliga prägel på julen. Hemma i min egen lägenhet är inredningen lika orange året om. Som tur är får jag njuta av doften av glögg, röda sidenband och ulliga tomtar i fönsterbläcket när jag kommer hem till familjen på landet.

Avsaknanden av jul i lägenheten är ändå något som jag vill ta tag i och styra upp och desto roligare blir det jag får improvisera lite. I går fick jag en ormbunke av min mormor. Och hur passande var inte det på en skala? Den kommer att fungera perfekt som alternativ julgran. En julbunke! Den behöver bara pyntas lite. Jag har redan spanat in en ljusslinga som hänger i Karros fönster. Sen några röda och guldiga kulor som jag sparat i byrån i hallen. Och *sim sallabim* En  orginell och grann jul(gran)bunke som gör julen lite mer personlig.

image381


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0