Bakom kulisserna på Skärgårdsstadsskola


Det är en trend bland vissa bråkiga barn att peka finger till höger och vänster. I lärarrummet diskuterade vi oss fram till att den bästa lösningen vore att införa en peka-fingerdag. Då alla hälsar på varandra genom att peka finger. Det skulle avdramatisera hela gesten och därmed avväpna de små revoltörerna.

Vidare diskuterades svårigheterna i klass fem där man delat in klassen i sex olika grupper för olika arbeten. Problemet uppstår varje gång när läraren nämner grupp sex.  Då viker sig alla av skratt och blir lamslagna i ett moln av snuskiga och förbjudna fantasier.

Lite senare på dagen satt jag och pillade med min timrapport då en unge säger

-Varför är du en sån himla stekare Linn
-Va?
-Varför är du en sån stekare.
-Är jag en stekare
-Du är så himla stekig
-Vad är en stekare?
-En som försöker vara viktig och flyter lite ovanpå.


Men personligen så föredrar jag att lyssna på Ivar som bestämt sig för att fröken Linn äger. 

 image382

När jag läste högt ur Rasmus på luffen fick mina tvåor rita fritt. Ivar valde att  skriva LINN ÄGER. Sen erbjöd han sig att lära mig hur man skriver med sån cool stil. Ett erbjudande svårt att motstå.




Kommentarer
Postat av: Tomas E

Angående peka finger tycker jag du kan bli första låg/mellanstadieläraren i världhistorien att tänka utanför lådan. Peka finger-dag? Kom igen. Låt barnen revoltera! De är redan så förtryckta och hämmade av alla jävla regler och översittande de får utstå så det är inte så konstigt att ett finger flyger upp då och då.

Förövrigt tycker jag det är fullt förståeligt att elvaåringar tycker att "grupp 6" är skitkul. Jag tyckte det var kul ända tills något år sen.

2007-11-28 @ 00:21:13
URL: http://eketorp.blogspot.com
Postat av: Johanna

Klockrena kids, så du är utbildad lärare? Lyx!

Såg även att du gör grymt niceiga tavlor :D

2007-11-30 @ 01:36:32
URL: http://allstared.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0