Smällfet guldfisk och en romantisk middag


Dagens mest insiktsfulla fråga kommer från Axel 5 år vid matabordet.
-Alla som vill dö, räcker upp en hand.
Axel tittar runt bordet och i nästan samma sekund som han ställt frågan säger han.
-Äsch, det är ingen idé alla ska ju ändå dö.


Tog tjugo i åtta färjan till jobbet. Som av en slump spelades låten Tess på radion.
Väl framme på jobbet fick jag hedersuppdraget att mata 4:ornas smällfeta guldfisk,
som jag kan tycka skulle behöva gå på någon form av diet. Men men.
Lemarc och en guldfisk, det kan väl knappast vara ödet. För vem tror på sånt.

"Mer jul, jag vill ha, mer jul. Jag vill ha, mer jul, ge mig, mer jul Tusen stjärnor som tindrar. Glitter så långt jag ser.  Av juleljus som glimmar vill jag ha mer"

Och massa mer julmys med änglarna på jobbet. Det har jag fått idag. Underbart. Vi har sett en julshow,
och repeterat inför avslutningen. Varit i gymnastiksalen, gjort kullerbyttor och härjar. Ätit pepparkakor och gjort snögubbar med flörtkulor.

Så fick jag en kärleksförklaring av Anette 30+ på rasten i personalrummet.
-Du är så himla läcker, säger hon med en suck.
Jag tittar upp och ler så tänker jag att hade du varit tio år yngre hade hon fått en puss
på munnen. Det är inte ofta man får höra sådana hjärtliga kommentarer. 
Ordet läcker känns kanske aningen passé. Men det kan jag stå ut med.

Sen blev det en romantisk middag. Tände massa ljus och lagade en superb middag för två. 
Jag skrev en liten lapp och la på tallriken mitt emot. Det var länge sen det bara var vi två.
Vi åt och konverserade. Det blev ett långt samtal om konsekvenserna av samlag dvs barn. Om att ta ansvar för en annan människas liv. Och hur barn ger livet nya dimensioner. Min pappa är bra! Den bästa.
Vi är små filosofer både han och jag. Fler far och dottermiddagar. Eller så får mor rättare sagt gå på
festliga tillställningar utan sin man lite oftare.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0